Monday, March 14, 2011

PUISI CINTA UNTUKNYA

Aku cuma seorang perempuan
Bila aku kata cinta itulah kata hatiku
Bila aku kata benci mungkin aku cuma merajuk
Aku cuma minta dipujuk
Terkadang aku menyesal kerana marah
Tapi kerana aku seorang perempuan
Walaupun marah aku tetap sayang
Kala duduk seorang diri
Tak ada lain di ingatan
Cuma buah hatinku yang ku rindu
Mindaku berkata
“sudahlah… waktu berlalu meninggalkanmu…”
Lalu aku meninggalkan anganku & bingkas melaksanakan tugas
Namun
Usai kerja aku masih teringatkan cintaku
Ingatanku masih padanya
Kenangan waktu bersama membuai perasaan
Lalu minda mengingatkan
“Cintamu tak ke mana-mana…”
Tapi bila hatiku berkata
“Aku tetap rindukan dia”
Mindaku berhenti berbicara
Sesaat kemudian minda bertanya
“Andai ajal datang menjemputmu, apakah kau masih ridukan dia?”
“Mungkin”
“Adakah kau pasti dengan tuturmu?”
“Hm… aku tidak tahu…kerana aku belum melalui saat itu…”
“Lebih baik engkau pastikan. Kerana Nabi sehingga akhir waktunya masih menyebut-nyebut umatnya. Umat yang terlalu dia cintai. Jika kau tidak mencintai Nabimu seperti mana kau mencintai dia, mungkin kau tidak pantas menjadi umat kepada Nabimu…”
Aku berhenti sejenak
Berhenti memikirkan soal hatiku dan cintaku
Lalu meninggalkan duniaku dan cuba belajar sirah
Nabi itu terlalu menyayangi umatnya
“kalau aku tidak mencintai dia, kelak, mahukah dia memberikan shafaatnya buatku?”
Tetapi
Tetapi, aku tetap perempuan itu
Yang kadang kala mengingati Nabinya
Tetapi di kebanyakan waktu mengingati cinta hatiku
Pada al Ghafur aku memohon ampun
Dan akulah perempuan itu
Sekali aku cinta selama-lamanya tetap cinta

No comments:

Post a Comment